Progressive disclosure – הכלי האולטימטיבי לשמירה על מיקוד והגדלת תשומת הלב

אנחנו נמצאים באופן כמעט קבוע במצב TMI – Too Much Information והמוח שלנו פשוט איננו מסוגל להתמודד עם רובו. המצב הזה הביא לצמיחתם של מושגים נוספים כמו TL;DR- Too Long Didn’t Read שהיום מהווה מושג ששולט בצריכה של תוכן באינטרנט ומחוצה לו (אפילו במיילים).

ומה קורה בעולם ההדרכה המתוקשב או הפרונטלי? גם הוא סובל מאותה בעיה – מצגות עמוסות, לומדות מורכבות, המון אינפורמציה שמוצגת על המסך בכל רגע נתון ולומדים שלא באמת מצליחים לזכור את רוב התכנים להם הם נחשפים.

השאלה המתבקשת היא – איך אנחנו מצליחים בדרך פשוטה לשמור על הפוקוס של האנשים ואף להגדיל את הסיכוי שיזכרו יותר חלקים מהתכנים שאנו מציגים להם?

בתוך ההקשר הזה נכנסת טכניקה מרכזית בשם – Progressive disclosure

מה זה Progressive disclosure ?

disclosure או בעברית הצגה הדרגתית, היא טכניקה לעיצוב אינטראקציות שלרוב נעשה בה שימוש באינטראקציות אדם-מחשב והמטרה שלה היא לעזור לשמור על פוקוס ותשומת לב, על ידי צמצום בלאגן, בלבול ועומס קוגניטיבי. הטכניקה עוזרת לשפר את השמישות על ידי הצגה של המידע המינימלי הנדרש להשלמת המטלה הנוכחית (ויקיפדיה).

לצורך הדוגמה בואו נבחן שקופית ממוצעת :

ברגע שמציג פותח את השקופית ומוצג בה כל המידע בבת אחת, המוח שלנו יעבור למצב קריאה ויפסיק להקשיב למציג (כי אין מה לעשות, אנחנו לא מסוגלים לעשות שני דברים במקביל). במצב הזה קהל היעד  יתקשה גם להבדיל בין העיקר לתפל ואפילו לעקוב אחר המציג ולדעת על איזו נקודה בדיוק הוא מדבר.

אם ניקח את הדבר צעד קדימה ונסתכל על הדוגמה הבאה:

במצב הזה השקופית כבר פחות עמוסה ואפילו התוכן ברור יותר, אבל יחד עם זאת, מדובר בשקופית שעדיין נכנסת לקטגוריה של TMI כי יש בה יותר מידי מרכיבים מהכמות שאיתה המוח שלנו יכל להתמודד באופן אפקטיבי.

אז איך אנחנו מיישמים – Progressive disclosure בתכנים ההדרכתיים שלנו?

  1. תחילה מומלץ שכל תוצר הדרכתי המופיע על גבי מסך יתחיל ממסך ריק שמכיל מידע מינימלי כמו כותרת בלבד ללא תוכן נלווה. כך שהמוח יצליח להתפקס על הנושא לפני שמחברים אליו מידע נוסף.
  2. בשלב השני נציג פיסת מידע ראשונית שעליה הולכים לדבר בלבד.
  3. בשלב השלישי נציג את פיסת המידע הבאה ונחשיך את פיסת המידע הקודמת מבלי להעלים אותה לגמרי מהמסך כך שעדין תשמש בתור עוגן להקשר הכללי ולהתקדמות בתוכן. שימו לב זה קריטי להחשיך ולא להעלים את התוכן.
  4. בשלב הרביעי נמשיך באותה צורה עם שאר התוכן הנותר (כאשר בכל מקרה מצמצמים את הכמות שלו למינימום האפשרי).
  5. בשלב החמישי בלבד ובתום המעבר על כל התכנים נפתח את התוכן במלואו כך שאנשים יוכלו לראות את התמונה המלאה ולחבר את החלקים לשלם אחד.

הדרך הנכונה להציג אינפורמציה באופן הדרגתי :

יש לציין שלעבוד בשיטה כזאת ממקסם את היכולת של המוח לעבד מידע רב באופן אפקטיבי יותר בכל רגע נתון.

השיטה הלא נכונה להציג אינפורמציה באופן הדרגתי :

×

עגלת קניות

דברים טובים

מגיעים למי שנרשם לניוזלטר שלנו

דילוג לתוכן