זכויות יוצרים בתמונות והשימוש ב- Creative Commons, המדריך המלא

כחלק מתהליך בניית המצגת שלכם, אתם עורכים חיפוש באינטרנט אחר תמונות מתאימות לנושא שעליו אתם הולכים להרצות. ברגע שמצאתם, אתם פשוט מעתיקים ומדביקים את התמונה במקום הנכון, היי, בואו ונודה באמת, אף אחד לא באמת יעצור אתכם?.  סביר להניח שהפעולה הזאת היא עבירה על חוק זכויות יוצרים, וזה כמובן לא מוגבל רק לתמונות אלה גם לכל פיסת תוכן ברשת.

כדי להקל על יוצרי התכנים והצרכנים, לורנס לסיג יצר חבילת רישיונות שנקראת Creative Commons או CC . מדובר בסט רישיונות המבהירים את מה שאתם יכולים לעשות עם תוכן מסוים מבחינת זכויות יוצרים.

שימוש בתכנים שמסומנים בזכויות Creative Commons יכול לשמור עליכם מלקבל תביעה משפטית על הפרת זכויות יוצרים.

מה עושה את זה ללא חוקי?

בכל פעם שאתם מאתרים תמונה ברשת או כל תוכן אינטרנט, יש סיכוי שמדובר באחד משני מצבים: יש לו רישיון שאוסר עליכם להשתמש בו או אין לו רישיון כלל.

נצא מנקודת הנחה שלא ביקשתם אישור להשתמש בתוכן, אז זה לא חוקי להשתמש בו אם אחד משני מקרים הנ”ל חלים. זכויות יוצרים לתמונות נוטים ללכת לטובת היוצר, כך שהוא יכול לנקוט כנגדכם בפעולה משפטית אם תעשו שימוש בתוכן ללא אישור, וזה למרות שהתוכן נמצא ברשת וקל מאוד להגיע אליו ולהעתיק אותו.

השתמשו ברישיונות Creative Commons!

כדי להימנע מבעיות , חפשו תכנים המסומנים ברישיונות Creative Commons. הרישיונות נותנים לכם אוטומטית הרשאה לבצע דברים שונים עם התוכן, דברים כמו לשכתב, לערוך, להעתיק, להפיץ וכו’. משתמשים נוהגים להתייחס לחומרים מסוג זה בתוך דבר המקביל ל-“קוד פתוח”. היוצר ברישיונות CC אינו מוותר על זכויותיו ביצירה, אלא מציע חלק מהן לשימוש הציבור, תחת תנאים מסוימים.

תוכלו בקלות להשתמש בתוכן המוגן באמצעות הרישיונות הללו כל עוד אתם נותנים קרדיט ליוצר המקורי, לפעמים זה בשם ולפעמים בקישור לדף שלו ברשת.

קיום קיימים 7 סוגים של רישיונות CC:

רישיון CC0 – זהו הרישיון הרחב ביותר המאפשר לכם לעשות מה מתחשק לכם עם התוכן ואתם אפילו לא חייבים לתת קרדיט.

רישיון  CC BY (יחוס) – מאפשר לכם להשתמש, לשתף, ולשנות את התוכן, כל עוד אתם נותנים קרדיט ליוצר המקורי.

רישיון CC BY-SA (ייחוס ושיתוף ברישיון זהה)- מאפשר לכם להשתמש, לשתף, ולשנות את התוכן, כל עוד אתם נותנים קרדיט ליוצר המקורי, ואתם בתורכם תשתפו את התוכן תחת אותו הרישיון (כמו בויקיפדיה).

רישיון CC BY-ND (ייחוס, ללא יצירות נגזרות) – מאפשר לכם להשתמש ולשתף את התוכן, כל עוד אתם נותנים קרדיט ליוצר המקורי, אבל אינכם מורשים לעשות בו כל שינוי (נשאר מקורי).

רישיון CC BY-NC (ייחוס, ללא שימושים מסחריים)- מאפשר לכם להשתמש, לשתף, ולשנות את התוכן, כל עוד אתם נותנים קרדיט ליוצר המקורי, תוך התחייבות שלא תשתמשו בתוכן למטרות רווח.

רישיון CC BY-NC-SA (ייחוס, ללא שימושים מסחריים ושיתוף ברישיון זהה) – מאפשר לכם להשתמש ולשתף את התוכן, כל עוד אתם נותנים קרדיט ליוצר המקורי, תוך התחייבות שלא תשתמשו בתוכן למטרות מסחריות. כמו כן אתם בתורכם תשתפו את התוכן תחת אותו רישיון.

רישיון CC BY-NC-ND (ייחוס, ללא שימושים מסחריים וללא יצירות נגזרות) – מאפשר לכם להשתמש ולשתף את התוכן, כל עוד אתם נותנים קרדיט ליוצר המקורי, מתחייבים לא לשנות את התוכן ולא להשתמש בו לשימוש מסחרי.

מה בדיוק מוגדר כשימוש מסחרי?

ארגון  Creative Commons קובע כי רישיון לא מסחרי אוסר על שימושים שהם “מיועדים או מכוונים  למטרות רווח או פיצוי כספי”. הארגון איננו מעוניין להיכנס לתיאורים ספציפיים יותר ומבקש ליצור קשר עם יוצר התוכן במידה ואתם לא בטוחים.

במקרה של תמונות, שימוש מסחרי קורה בכל פעם שאנשים צריכים לשלם כסף כדי לראות את התוכן או לקבל גישה למוצר שהמכיל את אותה התמונה. במובן מסוים, אנשים משלמים חלק מן הסכום הכולל של הכסף כדי לראות את תמונה.

השקיעו את הזמן שלכם באיתור תמונות אשר מסומנות ברישיונות Creative Commons וחסכו לעצמכם כאב ראש.

הסברים נוספים אתם מוזמנים לצפות בסרטון הבא:

×

עגלת קניות

דברים טובים

מגיעים למי שנרשם לניוזלטר שלנו

דילוג לתוכן