איך אנשים מקשיבים ורואים – עקרונות מנחים וטיפים לשיפור ההקשבה והריכוז

שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

היכולת להקשיב באמת ולשים לב לפרטים הינן יכולות שהרבה פעמים קשורות אחת בשנייה. ישנם לא מעט דברים שמשפיעים על היכולות הללו בכל רגע נתון. במאמר זה אציג לכם קווים מנחים לדרך שבה המוח שלנו עובד בהקשרים של הקשבה וראייה ואיך לשפר את הסבירות שהתוכן שלכם יעבור ויהיה זכיר יותר.

איך אנשים מקשיבים ורואים?

ערוצים מתחרים

אנשים מסוגלים לעבד מידע ממספר ערוצים יחד: דוגמה- נוהגים ומדברים עם חבר- צופים על הכביש, מקשיבים לחבר או לרדיו, חושבים ומדברים.  יחד עם זאת הדבר מוגבל אם אחד הערוצים הופך להיות מורכב יותר כמו לדוגמה נהיגה בזמן סערה שדורש ריכוז גדול יותר על הפן הראיה.

הקשבה וקריאה לא מתערבבים: הערוצים הכי פעילים בהרצאות הם הוויזואלי והווקאלי. אם יש מעט טקסט על השקופית או תמונה אז זה מחזק את המסר אבל אם השקופית מורכבת מידי התהליך הופך להיות מסובך והאנשים צריכים לקרוא כדי להבין וכשהם עסוקים בקריאה הם לא מקשיבים.

המלצה: לחבר את המצגת בלי שקופיות תחילה ורק אז לחשוב כיצד השקופיות יתמכו במסר.

אנשים צריכים לשמוע לפני שהם יכולים להקשיב

ככל שנדרש יותר מאמץ פיזי להקשיב ככה שומעים פחות.

המלצה: צריך לוודא ששומעים אתכם ושאנשים לא יצטרכו להתאמץ להקשיב .לקחת מיקרופון, לדבר חזק ולהגיע מוכנים.

חוש הראיה מנצח כל חוש אחר

חצי ממשאבי המוח מוקצים לטובת הראיה ופרשנות של מה שרואים ועל כן ישנה חשיבות רבה להשקיע בנראות של הדברים. יחד עם זאת ככל שיש יותר גירויים ויזואליים ככה יהיה קשה יותר לשמור על קשב ולכן מילת המפתח כאן היא פשטות ופונקציונאליות בעיצוב (רק מה שחייב להיות יופיע).

המלצה: לא תמיד חייבת להיות שקופית אפשר להחשיך את המסך. כפתור B במקלדת בזמן הצגת השקופית יכבה את המסך

אנשים קוראים בכיוון ספציפי

לכל אחד מאיתנו יש דפוס קריאה שתלוי בשפת האם שלנו או השפה המקומית שבה אנחנו עושים שימוש.

המלצה: יש לעמוד תמיד בצד שאליו קוראים "בצד שמאל אם הקריאה מימין" כך שבסוף אתם נשארים הפוקוס בתום כל משפט שהקהל קורא.

כותרות מייצרות הקשר

אנשים זקוקים לעוגנים מנטליים כדי לעזור סדר במידע ועל כן אנחנו מסתמכים מאוד על כותרות ותתי כותרות

המלצה: מאוד חשוב להקפיד ולהציג כותרת בתחילת כל פרק או אפילו בכל שקופית מצגת

אנשים עושים יותר שימוש בראיה היקפית כדי להבין את הסיטואציה והסביבה

ראיה ממורכזת: כל מה שלפניך ומביטים עליו ישירות

ראיה היקפית: תופסת את שאר שדה הראיה.

המלצה: יש להקפיד על כך שלא יהיו היסחים בשדה הראייה ההיקפי

אזור ייעודי במוח לזיהוי פנים- F.F.A FUSIFORM FACE AREA

מנגנון המאפשר מאפשר לעקוף את צורת עיבוד המידע הרגילה של המוח כדי לאפשר זיהוי מהיר יותר של רגשות על פניהם של אנשים.בגלל הקרבה לאמגדלה (אזור הרגש) המנגנון משדר רגשות ישירות למוח והם בתורן מפורשות בצורה עמוקה יותר.

המלצה: לעורר רגשות על ידי שימוש בתמונות של ]פנים אנושיות המשדרות את הרגש שנרצה ליצור אצל קהל היעד.

סגירת תפריט

דברים טובים

מגיעים למי שנרשם לניוזלטר שלנו

דילוג לתוכן