Business Storytelling – ששת סוגי הסיפורים בעולם העסקי וטיפים איך לפתח אותם

שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

כולנו כבר אמורים להיות מודעים לכוחו של סיפור טוב בהקשרים של עסקים, אבל כרגיל האתגר הוא להבין איזה סוג של סיפור מתאים לאיזה סיטואציה עסקית ולפתח אותו בהתאמה. ועל כן השבוע אציג בפניכם את ששת הסיפורים הקיימים בתוך העולם העסקי וטיפים כיצד לפתח אותם לצרכים שלכם.

סיפור הערכים – Values Story

זהו סיפור על מי אתה כאדם. הוא בה להוכיח ולהציג את האיכויות או החוזקות האישיות שנמצאות במרכז האישיות. סיפור הערכים מתאים הרצאות, מצגות ואף ל pitch ומהווה כלי חזק לחבר את הקהל אלייך כאדם.

טיפ לפיתוח סיפור ערכים:

התחל על ידי חשיבה והגדרה של הדברים שהופכים אותך לייחודי. שקלו את השאלות הבאות: מי אתה? מה נותן לך השראה? מה גורם לך להיות ייחודי? מה מניע אותך? נסה למצוא לך איכות ספציפית שאתה רוצה לשתף עם הקהל שלך.

במקביל לחשיבה על האיכות הספציפית מומלץ לנסות למצוא רגע מסוים בזמן שבו האיכות באה לידי ביטוי.

סיפור ה-למה? – Why Story

הסיפור הזה עוסק בסיבה שבגללה אתה עושה את מה שאתה עושה, או למה אתה מתחבר לפרויקט, אדם או קונספט מסוים שאתה פעיל לגביו. מדובר בדרך עוצמתית לבנות אמון סביב הכוונות שלך עם הלקוחות או הקולגות.

טיפ לפיתוח סיפור ה-למה:

ציין מספר סיבות אפשריות ל-למה אתה עושה את מה שאתה עושה ואז חשוב על למה הדבר הזה חשוב?. חשוב על המניעים העמוקים ביותר שלך, ההשפעות, והחוויות. מה הוביל אותך לכאן? מתי החיבור שלך לדבר נולד?. ישנה חשיבות רבה לנסות להיות כמה שיותר ספציפי ולהימנע מהתשובות הגנריות. חשוב לזכור שכסף הוא תוצאה ולא סיבה.

סיפור המקור – Origin Story

הסיפור הזה בה לשתף איך העסק או המלכ"ר התחיל / נולד. סוג זה של סיפור מסייע ליצור חיבור מותג עמוק יותר, תוך טיפוח האמון של קהל היעד במשימה שלך. לרוב סיפור מהסוג הזה מופיע בעמוד 'אודותינו' באתר או בווידאו תדמיתי. סיפור מסוג זה הוא בעל נקודות משותפות עם סיפור ה-למה ועל כן ניתן לחבר אותם.

דוגמאות קלאסיות לסיפורי מקור אנחנו רואים בז'אנר גיבורי העל בקומיקסים ובסרטים.

טיפ  לפיתוח סיפור המקור:

סיפור המקור מציג את הדרך שבה הכל התחיל ואת המסע והקשיים בדרך. האתגר הוא לזקק את הסיפור לכמה רגעים בודדים ומשמעותיים. דרך רגעים אלו תנסה להראות את התשוקה, את האתגרים, ואת המסע שלקחת כדי להגיע לכאן.

סיפור החזון – Vision Story

זהו סיפור המצייר את החזון שלך לעמותה, עסק, רעיון או מטרה ומוצג באופן כזה שגם אחרים יכולים לראות אותו בעיני רוחם. אל מול סיפור המקור שמציג איך הגעת לכאן, סיפור החזון מציג לאן אתה הולך. הסיפור אמור לרתום את העובדים, שותפים ולקוחות למשימה שלך.

טיפ לפיתוח סיפור החזון:

סיפור החזון הוא לרוב מטפורי. המטרה כאן היא ליצור סיפור מספיק ברור שמציג תמונה של איך העולם יראה אם אתה תצליח במשימה שלך. ההצלחה של סיפור מהסוג הזה תלויה ביכולת שלך לצייר עולם מספיק מפורט עד כדי כך שירגיש מוחשי לקהל היעד. כדאי לחשוב חמש או עשר שנים לתוך העתיד, ולנסות לדמיין איך החיים יהיו עבור הלקוח האידיאלי שלך אם הוא יעשה שימוש במוצר, יישום או הרעיון שלך.

סיפור מלמד – Teaching Story

מדובר באחד הסיפורים הכי פופולריים מבחינת שימוש יומיומי. זהו סיפור שמטרתו ללמד או לחנך מישהו על ה-למה וה-איך של סט כישורים חדש. הורים הרבה פעמים עושים שימוש בסיפור הזה כדי לחלוק חוויות אישיות שהובילו לתובנות משמעותיות. סיפור מלמד מהווה דרך טובה להקניית ידע. באמצעות שימוש בפורמט הסיפור, אנחנו הופכים את המסר לחוויה כך שהוא מתקבל טוב יותר ועובד על יותר רגשות של קהל היעד.

טיפ לפיתוח סיפור מלמד:

ברגע שברור מה השיעור או סט הכישורים שתרצה ללמד, המטרה תהיה לשלב אותו בהצלחה לתוך פורמט של סיפור. נסה לחשוב מתי למדת בעצמך את הלקח / שיעור או לחילופין ספר סיפור שמראה את המשמעות הנוראית של החיים ללא סט הכישורים המדובר.

סיפור ההצלחה / ההשפעה / אפקט חיובי – Impact Story

זהו סיפור של איך חברה או מכל"ר עשה שינוי משמעותי בחיים של קהל היעד. הסיפור נתפס לפעמים קרובות כמקרה בוחן או עדות אבל בפועל אמור להיות עמוק יותר ולכלול מסע ודמויות. סיפור מהסוג הזה הוא מצוין בשביל להדגים את ההשפעה של מה שאתה עושה ואת הערכים שלך.

טיפ לפיתוח סיפור ההצלחה:

בצע סיעור מוחות ספציפי לגבי מקרים שבהם הצלחת להשפיע על לקוח, עזרת לו להתגבר על בעיה, או שבו הוא חווה שינוי כתוצאה ממה שאתה עושה. רצוי אף לשוחח עם הלקוח ולהבין לעומק את הרגשות והתחושות שלו כתוצאה מהחוויה.

סגירת תפריט
דילוג לתוכן